208 Pelituotanto / Finaali
Finalistit
Anna Gorbunova
Sataedu
Hannu Pajunen
Sataedu
Eemeli Pärnänen
Suupohjan koulutuskuntayhtymä Vuoksi
Katri Tempakka
Suupohjan koulutuskuntayhtymä Vuoksi
Jere Punnonen
Stadin ammatti- ja aikuisopisto
Markus Linnanen
Stadin ammatti- ja aikuisopisto
Aleksi Koivuporras
Suupohjan koulutuskuntayhtymä Vuoksi
Jooa Järviluoma
Suupohjan koulutuskuntayhtymä Vuoksi
Kimi Jokelainen
Tampereen seudun ammattiopisto Tredu
Matias Jääskö
Tampereen seudun ammattiopisto Tredu
Ohto Arponen
SASKY
Tiitus Savonen
SASKY
Niko Ahonen
Sataedu
Samuel Hietalahti
Sataedu
Aleksi Pirttinen
Business College Helsinki
Okko Ahonen
Business College Helsinki
Kilpailupaikka
Tapiolan urheilupuisto, Honkahalli
Aikataulu
9.5. klo 9-17
10.5. klo 8-16.30
11.5. klo 8-12
Materiaalit ja laitteet
Kilpailussa käytetään seuraavia materiaaleja ja laitteita, jotka ovat saatavilla lajialueella kilpailupäivinä:
- Tietokone
- Hiiri
- Näppäimistö
- Kaksi näyttöä
- Unity / Unreal Engine
- Visual Studio / VSCode
- Blender
- Audacity
- Adobe Creative Cloud
- Microsoft Office
- Ilmaiset ja avoimen lähdekoodin ohjelmistot
Jos kilpailija haluaa käyttää jotain laitteita tai ohjelmistoja, joita ei ole mainittu yllä olevassa listassa, kilpailijan/kilpailuhuoltajan tulee olla yhteydessä lajivastaaviin etukäteen. Lisäksi voidaan asentaa myös ilmaisia ja lisenssivapaita ohjelmistoja tarvittaessa. Myös näistä toiveista tulee olla yhteydessä lajivastaaviin etukäteen.
Kilpailija voi halutessaan tuoda itse mukanaan kilpailupaikalle seuraavat tarvikkeet ja työvälineet:
- Muistiinpanovälineet (kynä, kumi, vihko, paperi)
- Hiiren
- Näppäimistön
- Piirtopöydän / -näytön
- Kuulokkeet
Yleiskuvaus kilpailutehtävästä ja arvioinnin kokonaisuus
Kilpailijoiden tulee suunnitella ja toteuttaa digitaalinen Windows PC -peli noudattaen hyviä projektinhallintakäytänteitä ja esitellä se tuomaristolle Powerpoint-esityksellä. Kilpailussa on salainen teema, joka paljastetaan vasta kisan alkaessa. Kilpailijoita kannustetaan käyttämään teemaa luovasti ja innovatiivisesti. Tarkoituksena on saada aikaan viihdyttävä ja omaperäinen peli.
Teeman käyttö perustellaan ja esitetään omassa esitelmässä. Kilpailutyöt arvioidaan monipuolisesti eri kriteerien perusteella. Matkapuhelimien käyttö kilpailun aikana ei ole sallittua. Internetin käyttö sallitaan, mutta kommunikointi muun kuin oman kilpailuparin kanssa on kiellettyä. Tämä tarkoittaa myös tekoälyn ja erilaisten foorumien kautta avun kyselyä. Olemassa olevien ratkaisujen etsiminen on sallittua.
Asset Store -paketteja, koodia, grafiikkaa, musiikkia ja ääniä voi ladata netistä, kunhan tekijänoikeuslakeja noudatetaan. Kilpailupari ilmoittaa, kumpi kilpailijoista vastaa palautuksista. Tiedostot jaotellaan kolmeen eri kansioon arviointimoduulien mukaisesti. Nämä moduulit ovat nimeltään ”Game Project”, ”Game Build” ja ”Presentation and Game Design”. Koko kilpailutyön sisältävä kansio nimetään muotoon ”208_Pelituotanto_FI_EtunimiSukunimi_ja_EtunimiSukunimi”.
Kilpailun tavoitteena on luoda mahdollisimman laadukas peli ja esitys tiukan aikarajan ja teeman puitteissa. Kilpailu on parikilpailu ja tehtävät pohjautuvat aiempien vuosien Taitaja-tehtäviin.
Lajin kilpailutehtävien laajuus perustuu Media-alan perustutkinnon Audiovisuaalisen viestinnän osaamisalan tutkinnon perusteisiin. Arviointi perustuu Pelituotteen tekeminen–tutkinnon osan kiitettävän tason vaatimuksiin.
Kilpailusuoritusta arvioidaan päivittäin; jokainen moduuli edustaa päivittäistä väliarviointia. Moduuli 1 arvioidaan ensimmäisen kilpailupäivän lopuksi, moduuli 2 toisen päivän lopuksi ja moduuli 3 viimeisen kilpailupäivän päätteeksi, jonka jälkeen julistetaan lopulliset tulokset. Moduuleja voi työstää ennakkoon, mutta niitä ei voi jälkikäteen täydentää.
Esimerkki 1: moduuli 2:n tekemisen voi aloittaa jo ensimmäisenä päivän aikana, mutta arviointi suoritetaan vasta toisen päivän päätteeksi.
Esimerkki 2: moduuli 1:n arviointi on lyöty lukkoon jo ensimmäisen päivän jälkeen ja sen jälkeen muutokset projektin rakenteeseen eivät enää vaikuta arviointiin eikä pisteytykseen. Kilpailijaparin kannattaa käyttää harkintakykyään ja priorisoida ajankäyttönsä tehtävien aikana.
Tehtävän moduulit ja arviointikriteerit
Finaalitehtävän alustava moduulirakenne (muutokset mahdollisia):
Moduuli 1/Peliprojekti
Tehtävä
Tässä moduulissa arvioidaan projektin rakennetta, kuten tiedostojen ja kansioiden nimiä ja järjestelyä. Tämän lisäksi arvioidaan myös koodin rakennetta. Esimerkiksi kommentteja, luokkien nimiä, metodeja ja muuttujien nimeämiskäytänteitä.
Pisteet: 9 p.
Moduuli 2/Pelirakennus
Tehtävä
Tähän moduuliin kuuluu varsinainen peli. Arviointiin kuuluu pelattavuus, grafiikat, musiikki ja ääni, sekä käytettävyys ja saavutettavuus.
Pisteet: 58 p
Moduuli 3/Esitys ja pelisuunnittelu
Tehtävä
Tässä moduulissa arvioidaan esitystä, sekä pelisuunnittelua ja teemaa.
Pisteet: 33 p.