206 Web-kehitys / Finaali

Finalistit

Eeli Gren

Saimaan ammattiopisto

Jesper Helin

Tampereen seudun ammattiopisto Tredu

Eetu Kallioinen

Kpedu

Juuso Karppinen

OSAO

Mikael Kiviniemi

OSAO

Mikael Kolehmainen

Vamia  

Alexander Palosaari

OSAO

Anton Zlobin

Saimaan ammattiopisto

Kilpailupaikka

Tapiolan urheilupuisto, Honkahalli

Aikataulu 

9.5. klo 9-17

10.5. klo 8-16.30

11.5. klo 8-12

Materiaalit ja laitteet

Kilpailussa käytetään seuraavia materiaaleja ja laitteita, jotka ovat saatavilla lajialueella kilpailupäivinä: 

Tietokoneet ja oheislaitteineen ovat valmiina kilpailijoille. Tietokoneille on asennettuna tarvittavia ohjelmistoja, mm.    

  • Microsoft Visual Studio Code  
  • Uusimmat versiot yleisimmistä selainohjelmistoista   
  • Notepad++  
  • WinSCP     
  • FileZilla     
  • Putty  
  • XAMPP  
  • MariaDB  
  • PHP 
  • Git  
  • Windows 10  

Kaikista ohjelmista on asennettuna uusimmat vakaat versiot. Tehtävä palautetaan verkkopalvelimelle. Jokainen kilpailija saa oman käyttäjätunnuksensa palvelimelle. Jos muita ohjelmia tarvitaan, niin ajoissa ilmoitus lajivastaavalle.  

Kilpailija voi tuoda mukanaan kilpailupaikalle seuraavat tarvikkeet ja työvälineet: 

  • Oma näppäimistö, oma hiiri  
  • Omat kuulokkeet 

Käytännön ohjeita kilpailutilanteeseen: 

  • Tekniset haasteet kilpailun aikana: nosta kätesi ylös. Tuomari ratkaisee, voiko hän auttaa asiassa ja/tai onko asia sellainen, josta tulee informoida muita kilpailijoita.  
  • Kaikenlaisten ulkoisten laitteiden (kovalevy, USB-muistitikku, tabletti, puhelimet yms.) kytkeminen kilpailukoneeseen on kielletty.   
  • Puhelimet on pidettävä suljettuna kilpailusuorituksen aikana ja ne kerätään pois.  
  • Tiedostojen ja tulostettujen tehtävien vieminen kilpailualueen ulkopuolelle on kiellettyä.  
  • Musiikin kuunteleminen kuulokkeilla tietokoneeseen ennakkoon asennetun sovelluksen kautta on sallittu.  

Yleiskuvaus kilpailutehtävästä ja arvioinnin kokonaisuus 

Asiakkaan verkkosovelluksen tuottaminen ja toteutus toimeksiannon mukaan. Asiakkaan kohtaaminen ja asiakaspalvelu webkehittäjän työtehtävissä.  

Toteutuksien tulee olla käytettävyydeltään miellyttäviä ja teknisesti toimivia responsiivisia verkkosovelluksia. Kilpailijan on tunnettava hyvin verkkosovelluksen tuottamisprosessin eri vaiheet. Kilpailu on yksilökilpailu, mutta kilpailutehtävässä voi olla myös ryhmätyöosio, joka kuitenkin arvioidaan yksilösuorituksena.  

Kilpailutehtävä koostuu eri moduuleista, jotka kohdentuvat alla olevan mukaisesti ja vastaavat aitoja verkkosovelluksien toimeksiantoja.  

Tehtävien osaamisvaatimukset perustuvat tieto ja viestintätekniikka-alan yhden tai useamman tutkinnon osan osaamisvaatimuksiin. Tutkinnon osia voivat olla ohjelmointi, ohjelmointikehittäjänä toimiminen, ohjelmiston toteuttaminen komponenttikirjastolla ja verkkopalveluiden tekninen toteutus – tutkinnon sekä huippuosaajana toimiminen. Tehtävät ovat vaativuudeltaan ammattitaitovaatimusten kiitettävää (K5) tasoa.  

Tuomarit

  • Margit Tennosaar (päätuomari), Business College Helsinki      
  • Jari Leivo, Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria 
  • Jenni Vanhanen, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Luksia 
  • Keijo Salakari, Länsirannikon koulutus Oy WinNova 
  • Laura Järvinen, Business College Helsinki 
  • Mari Mari Laurenius, Oppidoo Oy 
  • Mikko Ulvi, Jokilaaksojen koulutusyhtymä JEDU 
  • Teemu Turunen, Savon koulutuskuntayhtymä                 
  • Valtteri Verronen, Soittolinja Oy 
  • Veera Soininen, Savon koulutuskuntayhtymä 

Tehtävän moduulit ja arviointikriteerit

Finaalitehtävän alustava moduulirakenne (muutokset mahdollisia):

Moduuli 1/Suunnittelu, asiakastyö ja projektinhallinta

Tehtävä

  • Asiakkaan esittäytyminen, tehtävänanto, projektin esittely, kysymykset asiakkaalle    
  • Kilpailija ottaa cPanelin käyttöön ja luo tekniset edellytykset tehtävän toteuttamiseen tehtävän mukaan.  
  • GitHub repository ja readme.md luominen ja käyttöönotto 

Moduuli 2/Web-sivun toteutus

Tehtävä

Verkkosivuston rakentaminen. Verkkosivu perustuu asiakkaan antamaan rautalankamalliin ja graafisen ohjeen.  

Moduuli 3/Intranet / ylläpitotyökalu toteuttaminen sivustolle  

Tehtävä

Tietokantayhteydet, tiedontuonti ja -vienti   

Moduuli 4/Interaktiivisen moduulinen tekeminen

Tehtävä

Toimeksiantajan sivustojen interaktiivinen toiminto.  

Moduuli 5/Pikataival 

Tehtävä

Nopeasti tehtäviä HTML, CSS, JavaScript, PHP tehtäviä 

Moduuli 6/Ryhmätyö 

Tehtävä

Ryhmätyö 

Tehtäväpankki Tehtäväpankki

Tutustu lajin aiempien vuosien tehtäviin Skillsin tehtäväpankissa.

Lajin yhteistyökumppanit

Tapahtuman pääyhteistyökumppanit