306 Puhdistuspalvelu / Finaali

Finalistit

Naruemon Hakkarainen

Savon ammattiopisto

Esther Husso

Savon ammattiopisto

Noppakao Pekkanen

Gradia

Melaine N’guessan Epse Silvast

Savon ammattiopisto

Katja Vainio

Omnia

Kilpailupaikka

Tapiolan urheilupuisto, tapahtumateltta

Aikataulu 

9.5. klo 9-17

10.5. klo 8-16.30

11.5. klo 8-12

Materiaalit ja laitteet 

Kilpailussa käytetään seuraavia materiaaleja ja laitteita, jotka ovat saatavilla lajialueella kilpailupäivinä:

  • Yhdistelmäkone Willmop 50
  • Höyrypuhdistuskone, SG4/2
  • Muovimatto
  • Tekstiilituoli
  • Lasi

Kilpailija tuo itse mukanaan kilpailupaikalle seuraavat tarvikkeet ja työvälineet:

  • Työkengät
  • Suojalasit

Yleiskuvaus kilpailutehtävästä ja arvioinnin kokonaisuus 

Finaali toteutetaan yhteistyössä P4 lajin kanssa samalla lajialueella.

Kilpailijoiden tehtävänä on hammashoitolan odotustilan ylläpitosiivous, jaksottaisten töiden toteutus, perussiivous sekä yleiskunnon tarkistaminen.

Kilpailijoiden tehtävänä on finaalissa suorittaa ylläpitosiivousta, jaksottaista siivousta sekä perussiivousta. Lisäksi kilpailijan tulee arvioida tilojen käyttökuntoa sekä omaa työskentelyä tehtävässä.

Kilpailijat suunnittelevat lajittelun opastamisen P4 kilpailijoille ja toteuttavat sen käytännössä.

Kilpailussa on neljä erilaistaa tehtävää, joista kilpailijoiden tulee selviytyä ennalta määritellyn ajan puitteissa.

Tehtävät ovat tavanomaisia työtehtäviä toimitilahuoltajien ja laitoshuoltajien työssä.

Lajin kilpailutehtävien laajuus perustuu puhtaus- ja kiinteistöhoitoalan perustutkinnon toimitilahuollon ja kotityöpalvelujen osaamisalan tutkinnon perusteisiin. Arviointi perustuu perustutkinnon kiitettävän (K5) tason arviointiin: asiakaslähtöisen puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminen, ylläpitosiivouspalvelut ja perussiivouspalvelut.

Moduulissa 1 arvioidaan:

  • Työn suunnittelu
  • Työn tekeminen
  • Työn päättäminen
  • Oman työn arviointi
  • Työtapahygienia
  • Asiakaspalvelu
  • Ergonomia
  • Kestävä kehitys
  • Työ- ja asiakasturvallisuus
  • Yrittäjyys

Moduuli 2 arvioidaan moduulissa 3

Moduulissa 3 arvioidaan:

  • Moduulin 2 suunnitelman toteutumista
  • Kestävää kehitystä
  • Toiminta asiakaspalvelutilanteessa
  • Toiminta työyhteisön jäsenenä
  • Oman työn arviointi

Moduulissa 4 arvioidaan:

  • Työn suunnittelu
  •  Työn tekeminen
  • Työn päättäminen
  • Työn laatu ja lopputulos
  • Työtapahygienia
  • Asiakaspalvelu
  • Ergonomia
  • Työ- ja asiakasturvallisuus
  • Kestävä kehitys
  • Yrittäjyys

Tuomarit

  • Minna Kyllinen
  • Jukka Tapola, CC-Tukku oy
  • Tuija Peni, Länsirannikon Koulutus Oy WinNova
  • Jenny Uitto, HUS-Runkopalvelut
  •  Sini Tuominen-Lindholm, HUS-Runkopalvelut
  • Lena Rosenström, SOL-Palvelut 
  • Katrin Murumägi, Espoon Kaupunki 
  • Merja Oljakka SOL-Palvelut (varalla)
  • Sirkku Vaskimo SP-Siivous (varalla)

Tehtävän moduulit ja arviointikriteerit

Finaalitehtävän alustava moduulirakenne (muutokset mahdollisia):

Moduuli 1

Tehtävä

Hammashoitolan odotustilan ylläpitosiivous ja tilan yleiskunnon tarkistaminen

Pisteet 45 p.

Moduuli 2

Tehtävä

Moduuli 3 tehtävän suunnittelu kirjallisesti

Moduuli 3

Tehtävä

Lajittelun opastamisen toteuttaminen käytännössä P4 kilpailijalle

Pisteet: 20 p

Moduuli 4

Tehtävä

Työvälineiden puhdistaminen höyrypesukoneella ja ikkunan peseminen käsityövälinein

Pisteet: 35 p

Tehtäväpankki Tehtäväpankki

Tutustu lajin aiempien vuosien tehtäviin Skillsin tehtäväpankissa.

Lajin yhteistyökumppanit

Tapahtuman pääyhteistyökumppanit