306 Rengöringsservice / Final

Finalister

Naruemon Hakkarainen

Savon ammattiopisto

Esther Husso

Savon ammattiopisto

Noppakao Pekkanen

Gradia

Melaine N’guessan Epse Silvast

Savon ammattiopisto

Katja Vainio

Omnia

Tävlingsplats

Hagalund idrottspark, evenemangstält

Tidtabell

9.5. kl. 9-17

10.5. kl. 8-16.30

11.5. kl. 8-12

Material och utrustning

I tävlingen används följande material och apparater, som finns på grenområdet under tävlingsdagarna: 

  • Kombiskurmaskin, Willmop 50 
  • Ångtvätt (apparat) 
  • Plastmatta 
  • Textilstol 
  • Glas 

Den tävlande ska ta med sig följande tillbehör och arbetsredskap till tävlingsplatsen: 

  • Arbetsskor 
  • Skyddsglasögon 

Allmän beskrivning av tävlingsuppgiften och bedömningen som helhet

Finalen genomförs i samarbete med grenen P4 på samma grenområde. 

De tävlande har i uppgift att i väntrummet till en tandvårdsklinik utföra underhållstädning, periodiska städarbeten, storstädning samt granskning av det allmänna skicket i lokalen. 

I finalen ska de tävlande utföra underhållsstädning, periodiska städarbeten samt storstädning. Dessutom ska den tävlande bedöma utrymmenas användningsbara skick och sitt eget arbetsutförande i uppgiften. 

De tävlande ska planera handledning i sortering för tävlande i gren P4 och genomföra handledningen i praktiken. 

Tävlingen har fyra olika uppgifter, som de tävlande ska klara av inom ramen för på förhand bestämda tider. 

Uppgifterna är vanliga arbetsuppgifter för lokalvårdare och anstaltsvårdare. 

Omfattningen av tävlingsuppgifterna i grenen baserar sig på examensgrunderna i grundexamen inom rengörings- och fastighetsservicebranschen, kompetensområdena för lokalvård och för hemarbetsservice. Bedömningen baserar sig på nivån berömliga (B5) i grundexamen i produktion av kundorienterade rengörings- och fastighetstjänster, underhållsstädningstjänster, storstädningstjänster 

I modul 1 bedöms: 

  • Arbetets planering 
  • Arbetets utförande 
  • Arbetets avslutning 
  • Bedömning av det egna arbetet 
  • Arbetssättshygien 
  • Kundbetjäning 
  • Ergonomi 
  • Hållbar utveckling 
  • Arbets- och kundsäkerhet 
  • Företagsamhet 

Modul 2 bedöms i modul 3 

I modul 3 bedöms: 

  • Genomförande av planen i modul 2  
  • Hållbar utveckling 
  • Agerande i kundbetjäningssituationer  
  • Agerande som medlem i arbetsgemenskapen 
  • Bedömning av det egna arbetet 

I modul 4 bedöms: 

  • Arbetets planering 
  • Arbetets utförande 
  • Arbetets avslutning 
  • Arbetets kvalitet och slutresultat  
  • Arbetssättshygien 
  • Kundbetjäning 
  • Ergonomi 
  • Arbets- och kundsäkerhet 
  • Hållbar utveckling 
  • Företagsamhet 

Domare

  • Minna Kyllinen
  • Jukka Tapola, CC-Tukku oy
  • Tuija Peni, Länsirannikon Koulutus Oy WinNova
  • Jenny Uitto, HUS-Runkopalvelut
  •  Sini Tuominen-Lindholm, HUS-Runkopalvelut
  • Lena Rosenström, SOL-Palvelut 
  • Katrin Murumägi, Espoon Kaupunki 
  • Merja Oljakka SOL-Palvelut (varalla)
  • Sirkku Vaskimo SP-Siivous (varalla)

Uppgiftens moduler och bedömningskriterier

Preliminär moduluppbyggnad i finaluppgiften (ändringar kan komma):

Modul 1

Uppgift

Underhållsstädning och granskning av det allmänna skicket i väntrummet till en tandvårdsklinik  

Poäng 45 p. 

Modul 2

Uppgift

Skriftlig planering av uppgiften i modul 3 

Modul 3

Uppgift

Praktiskt genomförande av handledning i sortering för tävlande i gren P4 

Poäng: 20 p. 

Modul 4

Uppgift

Rengöring av arbetsredskap med ångtvätt, och fönstertvätt med handredskap  

Poäng: 35 p. 

Uppgiftsbanken Uppgiftsbanken

Du får tillgång till förra årens uppgifterna i Skills uppgiftsbanken.

Grenens samarbetspartners

Evenemangets huvudsamarbetspartners