312 Matkailu / Finaali
Finalistit
Tiina Koskinen
OSAO
Greta Pulli
OSAO
Bertta Kinnunen
Gradia
Marleena Tapanainen
Gradia
Jennamaria Järvinen
WinNova
Julius Pajunen
WinNova
Ksenia Andreeva
Koulutuskeskus Salpaus
Heini Närhi
Koulutuskeskus Salpaus
Marjette Kenk
Perho Liiketalousopisto
Aicha Olis
Perho Liiketalousopisto
Ella Brosseau
Lapin koulutuskeskus REDU
Mikko Keskitalo
Lapin koulutuskeskus REDU
Vanessa Havulahti
Luksia
Daranee Saeli
Luksia
Matias Dolin
Omnia
Kirke Mikk
Omnia
Kilpailupaikka
Tapiolan urheilupuisto, Metro Areena
Aikataulu
9.5. klo 9-17
10.5. klo 8-16.30
11.5. klo 8-12
Materiaalit ja laitteet
Kilpailijan on todistettava henkilöllisyytensä. Kilpailijat eivät saa tuoda eivätkä käyttää mitään omia välineitään tai laitteitaan kilpailussa.
Kilpailussa käytetään seuraavia materiaaleja ja laitteita, jotka ovat saatavilla lajialueella kilpailupäivinä:
- Kilpailijoilla on käytettävissään kaksi kannettavaa tietokonetta/pari.
- Tietokoneissa on käyttöjärjestelmä, internetyhteys ja selain sekä Microsoft Office -ohjelmistopaketti.
- muistitikku
- muistiinpanovälineet
- tulostin
- Hotellin vastaanottopalveluihin tarvittavat materiaalit ja välineet
- Matkailupalveluiden toteuttamiseen tarvittavat materiaalit ja välineet
Kilpailija tuo itse mukanaan kilpailupaikalle seuraavat tarvikkeet ja työvälineet:
- Kilpailija tuo mukanaan oman oppilaitoksensa hyväksymän työasun.
Yleiskuvaus kilpailutehtävästä ja arvioinnin kokonaisuus
Lajin kilpailutehtävien laajuus perustuu matkailualan perustutkinnon kiitettävän tason vaatimuksiin. Tehtävässä arvioidaan matka-asiantuntijan, vastaanottovirkailijan ja matkailupalvelujen tuottajan osaamisalojen osaamista. Kilpailu on parikilpailu.
Tehtävät pohjautuvat aiempien vuosien Taitajatehtäviin. Finaalikuvauksen tehtäviä voidaan muuttaa 30 %.
Pisteytyksessä käytetään CIS-pistelaskujärjestelmää, jossa lajin tehtävien maksimipisteet ovat 100 pistettä.
Kilpailutehtävissä huomioidaan Taitaja-kilpailun yhteiset teemat: yrittäjyys, kestävä kehitys, työhyvinvointi ja työturvallisuus.
Kilpailusuoritusta arvioidaan päivittäin. Mikäli kilpailija vaarantaa itsensä tai muiden turvallisuuden, voidaan kilpailusuoritus keskeyttää.
Kilpailutehtäväkokonaisuus arvioidaan asteikolla 0–100 p. Arvioinnissa käytetään matkailualan perustutkinnon tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimuksia ja arviointikriteereitä (K5). Kilpailutehtävien arviointi on määrällistä ja laadullista.
Tuomarit
- Päätuomari Jarmo Kuosmanen, Gradia
- Leena Korpi, Sedu
- Anne Tyynelä, Tredu
- Riikka Laatikainen, Visit Espoo
- Christina Eriksson, Crowne Plaza Helsinki – Hesperia
- Jarkko Lilja, Sakky
- Päivi Airaksinen, Sakky
- Janina Leino, Kokouspoukama
- Pia Ruoho, Turun ammatti-instituutti
- Kaisu Eronen, Director of People & Culture, Primehotels
Tehtävän moduulit ja arviointikriteerit
Finaalitehtävän alustava moduulirakenne (muutokset mahdollisia):
Moduuli 1/Matkapalvelujen myynti
Tehtävä
Kilpailutehtävän osaamisalueet ovat matkailualan asiakaspalvelu ja matkapalvelujen myynti.
Olette töissä Taitajat- myyntipalvelussa. Suunnittelette matkapaketin asiakkaille. Huomioikaa paketissa majoitus, ruokailut, ja ohjelma. Teette kirjallisen matkaohjelman ja tarjouksen.
Lisäksi esittelette ohjelman, esittelyn kesto maksimissaan 5 min. Myyntiesitys tallennetaan asiakkaan tarpeita varten.
Tehtävässä ei saa hyödyntää valmiita asiakirjapohjia tai etukäteen tuotettuja omia tiedostoja. Muut kilpailutehtävään liittyvät yksityiskohdat tarkennetaan kilpailupäivänä.
Käytettävissä oleva aika: 4 h
Pisteet: 30 p.
Moduuli 2/Matkailupalvelujen toteuttaminen
Tehtävä
Kilpailutehtävän osaamisalueet ovat matkailualan asiakaspalvelu ja matkailupalvelujen toteuttaminen.
Suunnittelette aktiviteetin asiakkaille. Aktiviteetille luodaan myös kirjallinen turvallisuussuunnitelma, joka palautetaan tuomaristolle arvioitavaksi. Ohjaatte tapahtumaan sisältyvän toiminnallisen osuuden.
Tehtävässä ei saa hyödyntää valmiita asiakirjapohjia tai etukäteen tuotettuja omia tiedostoja.
Muut kilpailutehtävään liittyvät yksityiskohdat tarkennetaan kilpailupäivänä.
Käytettävissä oleva aika: 4 h
Pisteet: 30 p.
Moduuli 3/Hotellin vastaanottopalvelut
Tehtävä
Kilpailutehtävän osaamisalueet ovat matkailualan asiakaspalvelu ja hotellin vastaanottopalvelut.
Kilpailijaparin tehtävänä on toimia vastaanottovirkailijoina.
Teette vastaanottovirkailijalle kuuluvia työtehtäviä sekä palvelette asiakkaita.
Käytettävissä oleva aika: 4 h
Pisteet: 30 p.
Moduuli 4/Matkailualan asiakaspalvelu
Tehtävä
Kilpailutehtävän osaamisalueet ovat matkailualan asiakaspalvelu, hotellin vastaanottopalvelut ja matkailupalvelujen toteuttaminen.
Vastaatte kysymyksiin matkailualasta lajialueella.
Muut kilpailutehtävään liittyvät yksityiskohdat ja mahdolliset muut kilpailutehtävässä tehtävät dokumentit tarkennetaan kilpailupäivänä.
Käytettävissä oleva aika: 2 h
Pisteet: 10 p.