301 Asiakaspalvelu ja myynti / Finaali

Finalistit

Viljami Anttila

Tampereen seudun ammattiopisto Tredu

Olivia Hietanen

OSAO

Ninni Hänninen

Luksia

Jenna Lindholm

Hyria

Lauri Luoto

Valkeakosken ammattiopisto, VAAO

Miranda Määttä

Kpedu

Taisiya Pozdniakova

Ammattiopisto Samiedu

Janette Vesikko

Business College Helsinki

Kilpailupaikka

Tapiolan urheilupuisto, Honkahalli

Aikataulu

9.5. klo 9-17

10.5. klo 8-16.30

11.5. klo 8-12

Materiaalit ja laitteet

Kilpailussa käytetään seuraavia materiaaleja ja laitteita, jotka ovat saatavilla lajialueella kilpailupäivinä: 

  • Tehtävissä tarvittava materiaali jaetaan kilpailutehtävän ohjeistuksen yhteydessä. Tietokoneet ovat kilpailijoilla käytössä moduuleissa 3 ja 4.  

Yleiskuvaus kilpailutehtävästä ja arvioinnin kokonaisuus

Kilpailijoiden tehtävinä ovat kampanjaesillepanon rakentaminen, fyysisen tuotteen myynti kuluttaja-asiakkaalle, palvelutuotteen esittelymateriaalin valmistaminen ja palvelutuotteen esitteleminen oikeille kohderyhmille sekä asiakaspalautteen kerääminen ja mahdollisten kehittämisehdotusten tekeminen sekä asiakaspalautteeseen vastaaminen kirjallisesti. Kilpailupäivien aikana kilpailijat suorittavat neljä erilaista moduulia. Kilpailutehtävät on suunniteltu niin, että ne vastaavat aitoja työelämätilanteita. Finaalikuvauksen tehtäviä voidaan muuttaa noin 30 %. Mikäli kilpailija vaarantaa itsensä tai muiden turvallisuuden, voidaan kilpailusuoritus keskeyttää. 

Lajin osaamisvaatimukset perustuvat liiketoiminnan alan perustutkinnon myynnin ja asiakaspalvelun tutkinnonosien perusteiden kiitettävään (K5) tasoon. Arvioinnissa huomioidaan myös kilpailun yhteiset teemat: yrittäjyys, kestävä kehitys sekä työturvallisuus. Pisteytyksessä käytetään CIS-pistelaskujärjestelmää, jossa lajin maksimipisteet ovat 100 pistettä. Jokaisessa moduulissa on kolme tuomaria, jotka arvioivat kunkin kilpailusuorituksen erikseen. Kilpailun tulos määräytyy yhteenlaskettujen pisteiden mukaisesti. 

Tuomarit

  • Päätuomari Minttu Kilpinen, Mercuria kauppaoppilaitos Oy
  • Mari Liikkanen, Citymarket, Kesko Oyj 
  • Ria Kelkka, Citymarket, Kesko Oyj 
  • Tarja Vainionpää, Savon ammattiopisto 
  • Riikka Leppänen, Partioaitta Oy 
  • Elina Pentikäinen, Savon ammattiopisto 
  • Mervi Koivukoski, Koulutuskuntayhtymä Omnia 
  • Tarja Miettinen, JobInno Oy 
  • Miia Moilanen, Savon ammattiopisto 
  • Topi Lindgren, Koulutuskuntayhtymä Omnia
  • Andrea Nyman, Espoo Golf  
  • Kari Soininen, Savon ammattiopisto  
  • Päivi Törmälä-Rantala, Koulutuskuntayhtymä Omnia  

Tehtävän moduulit ja arviointikriteerit

Finaalitehtävän alustava moduulirakenne (muutokset mahdollisia):

Moduuli 1/Teeman mukaisen kampanjaesillepanon rakentaminen

Tehtävä

K-Citymarket on suomalainen moderni hypermarket, joka tarjoaa asiakkailleen monipuoliset valikoimat elintarvikkeita ja käyttötavaraa. K-Citymarket tunnetaan inspiroivista valikoimistaan ja palveluistaan, erinomaisesta ruokaosaamisesta sekä vaivattomasta asiointikokemuksesta. Herkkukauppa & Halpa kauppa on periaate, jonka mukaan K-ruokakaupat ovat aina toimineet: K-Citymarketista löydät aina arjen edulliset luottotuotteet – esimerkiksi K-Menu ja Pirkka-sarjoista. Lisäksi K-Citymarketit tarjoavat erityisen herkulliset vaihtoehdot niihin hetkiin, kun haluat satsata laatuun. Jokaisessa K-Citymarketissa toimii kauppiasyrittäjä. Suomessa on tällä hetkellä 81 K-Citymarketia ja suurin osa tarjoaa myös mahdollisuuden tehdä ostoksia verkossa (k-ruoka.fi) 

Kilpailijan tehtävänä on toimia Iso Omenan Citymarketin hygienia ja kosmetiikka osastolla myyjänä. Kilpailija rakentaa kilpailupäivänä annetun teeman mukaisen hyllynpäädyn ja sen yhteydessä olevan kampanjalavan myyntiä varten, huomioiden myyvän esillepanon. Esillepanossa käytetään tarjolla olevia Scholl jalkojenhoito-, Emendo Sauna- ja Pirkka Spa-sarjan tuotteita. Esillepanon valmistuttua kilpailija esittelee tuomaristolle tekemänsä ratkaisut esillepanon suhteen.  

Aika ja paikka: 9.5.2023 klo 9–16, Citymarket Iso Omena, Matinkylä, Espoo 

Käytettävissä oleva aika: yhteensä 1 h (sis. enintään 40 minuuttia aikaa pöydän ja hyllypäädyn tekemiseen, n. 5 min esittely tuomareille, 5 min itsearviointi ja tuomaripalaute/kilpailija) 
Pisteet: 20 p. 

Arviointikriteerit:  

  • Kampanjan mukaisen myyvän esillepanon tehokas rakentaminen toimintaympäristö huomioiden 
  • Hinta- ja kampanja- ja tuotetietojen merkitseminen 
  • Työergonomia, yrittäjämäinen työote ja kestävä kehitys 
  • Tehtyjen ratkaisujen perusteleminen ja mahdollisten kehittämiskohteiden tunnistaminen 
  • Vuorovaikutustaidot 

Moduuli 2/Vaellusjalkineiden myynti 

Tehtävä

Partioaitta on keskittynyt ulkoilu-, retkeily- ja partiovälineiden vähittäismyyntiin jo vuodesta 1928. Meillä on 21 myymälää ympäri Suomen sekä verkkokauppa. Valikoimamme on laaja ja sisältää kaiken mitä tarvitset aktiivista ulkoilua varten. Vain merkkituotteet, jotka läpäisevät Partioaitan kriteerejä kuuluvat valikoimaamme. Laaja ja laadukas tuotevalikoima tukee pyrkimystämme kestävään kehitykseen ja ulkoilun kautta saavutettavaan hyvinvointiin. 

Kuluttajat ovat arvostaneet Partioaitan 2022 toimialansa vastuullisimmaksi sekä arvostetuimmaksi brändiksi. Haluamme olla mukana luomassa parempaa tulevaisuutta tuleville sukupolville ja pitää hyvää huolta ympäristöstämme. Lisätietoa Partioaitan verkkosivuilta (partioaitta.fi)  

Kilpailija työskentelee Partioaitan Iso Omenan myymälässä vapaa-ajan tuotteiden myyjänä jalkineosastolla. Kilpailijan tehtävänä on esitellä ja myydä kuluttaja-asiakkaille Partioaitan valikoimassa olevia Hanwagin vaellusjalkineita ja niihin liittyviä käyttöyhteystuotteita. 

Myyjä palvelee asiakkaita, kartoittaa heidän tarpeitaan sekä esittelee ja myy esilläolevia tuotteita suomeksi ja englanniksi. Esittelijän käytössä on luonnossa kävelyä simuloiva polku, jossa asiakas voi kokeilla kenkien sopivuutta ja tuntumaa luonnossa liikkuessa.  

Aika ja paikka: 9.5.2023 klo 9–16, Partioaitta Iso Omena, Matinkylä, Espoo 

Käytettävissä oleva aika: 0,5 h + 5 min itsearviointi ja tuomaripalaute 
Pisteet: 30 p. 

Arviointikriteerit 

  • Vuorovaikutus asiakkaan kanssa (ystävällisyys, kuuntelutaito, katsekontakti, äänenkäyttö, tilannetaju jne.) 
  • Asiakaspalveluun ja yrityksen ilmeeseen sopiva ulkoinen olemus 
  • Asiakaspalvelu suomeksi ja englanniksi 
  • Asiakkaan tarpeiden kartoittaminen  
  • Tuotetuntemus, tuotteiden esittely ja myyntityö (OEH, tekniset tiedot, hinta, saatavuus jne.) 
  • Vastaväitteiden käsittely, kaupan päättäminen ja lisämyynti  
  • Toimintaympäristöstä huolehtiminen 
  • Oman suoriutumisen arviointi  

Moduuli 3/Palvelutuotteen esittelymateriaalin valmistaminen, esittely ja asiakaspalautteen kerääminen sekä kehittämisehdotusten tekeminen 

Tehtävä

Työvoima.fi (tyovoima.fi) uudistaa rekrytoinnin. Meillä työnantaja ja työntekijä kohtaavat toisensa suoraan. Työntekijät luovat oman työnhaun profiilin, jossa näkyy vain osaaminen – ei nimi, ikä tai sukupuoli. Yksi hakemus tavoittaa monta työnantajaa. Työnantajat valitsevat itselleen sopivimmat osaajat ja ovat heihin yhteydessä. Näin työ löytää oikean tekijän. Helppoa, tasa-arvoista ja luotettavaa. Sellainen on anonyymin rekrytoinnin uudistaja. 

Moduuli koostuu kolmesta osiosta. Ensimmäisessä osiossa kilpailijan tehtävänä on valmistaa kilpailupaikalla annettujen ohjeiden mukaan esittelymateriaalia Työvoima.fi palvelusta. Kilpailijoilla on käytössä tietokoneet sekä mahdollisesti myös muuta materiaalia. Ennakkoon tehtyä materiaalia ei saa käyttää.  

Toisessa osiossa kilpailijan tehtävänä on kontaktoida Taitaja-tapahtumassa Työvoima.fi palvelun kohderyhmään kuuluvia osallistujia ja esitellä heille palvelun käyttöä hyödyntäen valmistamaansa esittelymateriaalia. Samalla heidän tehtävänään on kerätä asiakaspalautetta palvelusta. Kilpailutehtävässä ensisijaisina kohderyhminä ovat lajialueen lähistöllä olevat täysi-ikäiset, eri alojen osaajat ympäri Suomea, jotka voivat tunnistautua palveluun sekä työnantajat. Tätä osiota suorittaa kaksi kilpailija samanaikaisesti. Kilpailijoilla on esittelytilanteessa käytössä tekemänsä esittelymateriaali, tietokone ja langaton mikrofoni.  

Kolmannessa osiossa kilpailija listaa ylös annetulle lomakkeelle keräämänsä asiakaspalautteen Työvoima.fi -palvelusta ja esittelee sen mahdollisten kehittämisehdotustensa kanssa tuomareille. 

Moduulin suoritus tapahtuu ke 10.5. klo 8.30–16.00 kisapaikalla Honkahallissa määritetyllä alueella. 

Käytettävissä oleva aika:  

Osio 1: Esittelymateriaalin tekeminen 1 h 15 min  

Osio 2: Palvelun esittely 30 min 

Osio 3: Asiakaspalautteen ja kehitysehdotusten kirjaaminen 10 min ja esittely/ kilpailija 5 min  

Pisteet: 40 p  

Arviointikriteerit 

  • Esittelymateriaalin hyödyntäminen, selkeys ja toimivuus käytännössä  
  • Asiakaspalveluun ja yrityksen ilmeeseen sopiva ulkoinen olemus 
  • Kohderyhmään kuuluvien asiakkaiden kontaktointi ja tarpeiden kartoitus  
  • Palvelun esittely ja havainnollistaminen suomeksi ja tarvittaessa myös muilla kielillä  
  • Vuorovaikutus asiakkaan kanssa (ystävällisyys, kuuntelutaito, katsekontakti, äänenkäyttö, tilannetaju jne.) 
  • Asiakastietoihin liittyvien säädöksien ja ohjeiden noudattaminen  
  • Asiakaskokemuksen kerääminen keskustelemalla 
  • Kehittämiskohteiden esittely ja perustelut  
  • Jälkitoimien hoitaminen ohjeiden mukaisesti  
  • Arvioi omaa suoriutumistaan palvelutilanteissa ja löytää kehittämiskohteita  

Moduuli 4/Espoo Golf asiakaspalautteeseen vastaaminen 

Tehtävä

Espoo Golf on rohkea, uudistuva, yhteisöllinen, vastuullinen ja asiakaslähtöinen, sydämeltään espoolainen golfyhteisö – golfarien naapurissa, golfarjen sydämessä. Haluamme olla Espoon helpoiten lähestyttävä golfyhteisö, joka valloittaa lähialueen golfarit ja toimijat puolelleen urbaanin sijainnin, avoimen ilmapiirin, erinomaisen pelaajapolun ja jatkuvan kehittämisen yhdistelmällä̈. Haluamme olla Uudenmaan pidetyin ja avarakatseisin golfyhteisö, joka tunnetaan aidosta pelaajakeskeisyydestään, verrattomasta pelaajapolusta ja rohkeudestaan uudistaa alaa. Jokainen yhteisömme jäsen, osakas, pelioikeutettu, työntekijä̈ ja yhteistyö kumppani on meille tärkeä̈ -vain yhdessä tekemällä voimme onnistua. Lisätietoa Espoo Golfin verkkosivuilta (espoogolf.fi) 

Kilpailija työskentelee Espoo Golfin asiakaspalvelussa ja hänen kilpailutehtävänään on asiakastyytyväisyydestä huolehtiminen vastaamalla haastavaan asiakaspalautteeseen sähköpostitse. Kilpailijoiden käytössä on yrityksen verkkosivut sekä ohjeistus asiakaspalveluun.  

Moduulin suoritus tapahtuu to 11.5. klo 10.00–10.45 Taitaja kilpailupaikalla, 301 lajialueella Honkahallissa. 

Sähköpostiin käytettävissä oleva aika: 30 min 
Pisteet: 10 p. 

Arviointi 

  • Asiakaspalvelu sähköpostitse 
  • Palvelutuotteen tunteminen 
  • Käsittelee ja hoitaa haasteellisen asiakaspalvelutilanteen palvelukonseptin mukaisesti kehittäen asiakastyytyväisyyttä  

Tehtäväpankki Tehtäväpankki

Tutustu lajin aiempien vuosien tehtäviin Skillsin tehtäväpankissa.

Lajin yhteistyökumppanit

  • Musta Omnian logo.

Tapahtuman pääyhteistyökumppanit