Tämän lajin tehtävät perustuvat tieto- ja viestintätekniikan perustutkintoon sekä tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkintoon. Tutkintonimikkeinä ovat tieto- ja viestintätekniikan tutkinnossa IT-tukihenkilö ja tietoverkkoasentaja.
Työtehtäviä voivat olla esimerkiksi tietoliikenteen kaapeloinnit, tietoliikenne- ja tietokonelaitteiden, tietojärjestelmien asennukset, käyttöönotto- ja ylläpitotehtävät sekä huolto- ja asennustoimintaan sekä Service Deskiin liittyvät asiakaspalvelutyöt.
Lajin kilpailutehtävät perustuvat tietoverkkoasentajan ja IT-tukihenkilön sekä ICT-asentajan tutkinnon tutkintojen perusteiden kiitettävän tason vaatimuksiin. Kilpailussa IT-alan ammattilaiset toteuttavat modulaarisen asiakastyön. Työssä testataan kilpailijoiden taidot laitteisto- ja ohjelmistoasennuksissa ja ylläpidossa, tietojärjestelmien asennuksissa ja ylläpidossa, tietoliikenneverkkojen rakentamisessa ja ylläpidossa sekä ongelmaratkaisutaidoissa. Kilpailutehtävien arviointi perustuu toiminnallisuuteen ja tehtyyn dokumentointiin.
Kilpailijalta edellytetään hyvää suullista ja kirjallista englannin kielen taitoa sekä sujuvaa asiakaspalveluosaamista oman alan tukitehtävissä. Kilpailussa käytettävät ohjelmistot ja lähdemateriaalit ovat pääsääntöisesti englanninkielisiä. Kilpailutehtävät ovat suomenkielisiä. Mikäli finaalissa on ruotsia äidinkielenään puhuvia, järjestetään heille tehtävät ruotsinkielisenä.
Kilpailu on yksilökilpailu.
Osaamisvaatimukset
Osaat
asentaa, koota, päivittää ja huoltaa tietokoneita
asentaa, konfiguroida ja ylläpitää tietokoneen käyttöjärjestelmiä
asentaa, konfiguroida ja ylläpitää ohjelmistoja
suunnitella lähiverkko vaatimusten mukaan (fyysinen suunnittelu, verkko-osoitteiden jako)
kaapeloida ja kytkeä lähiverkko standardien mukaisesti (valokuitu, kupari ja langaton)
asentaa, konfiguroida ja ylläpitää lähiverkon työasemat
asentaa, konfiguroida ja ylläpitää lähiverkon aktiivilaitteita
asentaa, konfiguroida ja ylläpitää palvelimia perus- ja erillispalveluineen
toimia verkon pääkäyttäjänä
ottaa käyttöön ja konfiguroida pilvipalveluita ja -järjestelmiä
ottaa käyttöön ja konfiguroida mobiililaitteita
laatia ja ylläpitää vaadittavaa dokumentaatiota
noudattaa alan yleisiä turvamääräyksiä ja noudattaa työturvallisuutta
huolehtia ja ylläpitää tietoturvaa
noudattaa sähköturvallisuusmääräyksiä
etsiä, koota ja hyödyntää tietoa monipuolisesti eri työtehtävissä
hyödyntää ongelmanratkaisutaitoja eri tilanteissa monipuolisesti
toimia yhteistyökykyisesti ja rakentavasti asiakaspalvelutilanteissa.