310 Företagsamhet / Final

Finalister

Jeremi Östring

Tampereen seudun ammattiopisto Tredu

Helmi Stenström

Tampereen seudun ammattiopisto Tredu

Erika Tanninen

Business College Helsinki

Ellen Ylimartimo

Business College Helsinki

Mandi Isopahkala

Mercuria

Fanny Loukiainen

Mercuria

Nora Viljanmaa

Tampereen seudun ammattiopisto Tredu

Iisa Riestra Oyarzun

Tampereen seudun ammattiopisto Tredu

Väinö Heikkilä

Gradia

Julius Kilpikoski

Gradia

Severi Uunonen

SASKY

Pihla Viita-aho

SASKY

Axel Asplund

Vamia

Casper Martin

Vamia

Vladislav Alupov

Lapin koulutuskeskus REDU

Pekka Korteniemi

Lapin koulutuskeskus REDU

Tävlingsplats

Hagalund idrottspark, Honkahalli

Tidtabell

9.5. kl. 9-17

10.5. kl. 8-16.30

11.5. kl. 8-12

Material och utrustning

I tävlingen används följande material och apparater, som finns på grenområdet under tävlingsdagarna: 

Finalarrangören ser till att varje lag får använda minst en dator. Laget får också använda egna datorer, surfplattor eller andra smarta enheter.  

Tävlingsarrangören skaffar till tävlingsplatsen bl.a. tejp, tuschpennor, USB-minnen, AVP-underlag både utskrivna och i elektronisk (.docx) form, papper, pennor och post-it-lappar.   

Den tävlande ska ta med sig följande tillbehör och arbetsredskap till tävlingsplatsen: 

  • Brusreducerande hörlurar / öronproppar 
  • Bärbar dator  

Annat att observera: 

  • Alla produkter som bedöms i finalen ska produceras i sin helhet under finaldagarna.  
    De appar som eventuellt används i smarta enheter under finalen ska vara gratis att använda.  
  • I finalen får man inte använda AI-appar eller tjänster som kräver inloggning.  
  • I finalen får man inte använda egna USB-minnen. USB-minnen som eventuellt behövs under dagen utdelas från arrangörens sida. De filer som ska inlämnas till domarna i elektronisk form sparas i en på förhand bestämd nätverksmiljö eller på USB-minnen, och instruktioner om detta ges på tävlingsdagens morgon.  
  • Tävlingsplatserna anvisas för lagen den första dagen för hela tävlingstiden.  
  • Det är tillåtet att lyssna på musik med hörlurar från en egen separat musikapparat eller via en på förhand installerad app på den tävlandes egen dator. Musikspelaren eller telefonen får dock inte anslutas till arrangörernas tävlingsdator.  
  • Den första tävlingsdagen i finalen offentliggörs en högst 30 % förändring av de uppgifter som publicerats på förhand.  

Allmän beskrivning av tävlingsuppgiften och bedömningen som helhet

De tävlande ska enligt anvisningar från en samarbetspartner komma med idéer till en affärsverksamhet och göra upp en affärsverksamhetsplan (AVP) för den samt genomföra eventuella snabbetapper som samarbetspartners svarar för. Kraven på kunnande i grenen baserar sig på nivån (B5) i den nationella yrkesinriktade examensdelen Planering av företagsverksamhet

Vi rekommenderar varmt att man bekantar sig med FN:s mål för hållbar utveckling (Agenda 2030) (ykliitto.fi)

Domare

  • Huvuddomare Tove Kietz, Lektor, Arcada YH 
  • Kim Väisänen, Företagare, start-up placerare och facklitterär författare 
  • Maija Viinikkala, Lektor WinNova 
  • Leena Laakso-Seppälä, Lektor, Sakky 
  • Harri Paltiala, Aluepäällikkö, Nuori Yrittäjyys
  • Henri Pälkäs, Talous- ja hallintokoordinaattori, Nuori Yrittäjyys
  • Noora Bergroths, Ohjelmavastaava, Nuori Yrittäjyys
  • Veli-Matti Lamppu, Toimitusjohtaja, AMKE ry
  • Juhan Hentilä, Rahoituskonsultti,Finanssitaito
  • Juha Nissinen, Asiakaspäällikkö. SOL Kiinteistöpalvelut Oy
  • Mika Mujunen, Lehtori, Sakky

Uppgiftens moduler och bedömningskriterier

Preliminär moduluppbyggnad i finaluppgiften (ändringar kan komma):

Modul 1/Förutsättningar för företagsamhet, gruppens kunnande och produktifiering av kunnandet

Uppgift

De tävlande planerar en presentation (poster), där de presenterar sig, sitt kunnande och sina färdigheter att vara företagare 

Tid för uppgiften: 90 min 
Poäng: 10 p. 

Modul 2/Idékläckning av affärsverksamhetsmöjligheter och val av affärsidé

Uppgift

De tävlande kommer med förslag till affärsidéer enligt uppdraget och bedömer idéernas affärsverksamhetsmöjligheter och väljer sedan en eller flera som grund för sin affärsverksamhetsplan. 

Tid för uppgiften: 90 min 
Poäng: 10 p. 

Modul 3/Från idé till affärsverksamhetsplan

Uppgift

De tävlande beskriver verksamhetsidén för sin affärsverksamhet i en affärsverksamhetsplan (AVP), dvs. varför företaget finns till och sin affärsidé, alltså hur företaget ska förverkliga verksamhetsidén.  

Tid för uppgiften: 150 min 
Poäng: 20 p. 

Modul 4/Planering av företagets operativa verksamhet 

Uppgift

För affärsverksamhetsplanen beskriver de tävlande företagets operativa verksamhet, behovet av resursering inkl. resursplan för verksamheten, behovet av arbetare och experter samt en plan för nätverksbildning.  

Tid för uppgiften: 90 min 
Poäng: 10 p. 

Modul 5/Marknadsföring

Uppgift

För affärsverksamhetsplanen beskriver de tävlande hur och på vilken marknad företaget har för avsikt att verka, vilka dess målkunder är samt vilka kanaler det planerar att använda i marknadsföringen och logistiken. 

Tid för uppgiften: 90 min 
Poäng: 10 p. 

Modul 6/Ekonomi, lönsamhet och finansiering

Uppgift

De tävlande gör upp en ekonomi- och finansieringsplan på det Excel-underlag som arrangörerna gett.  

Tid för uppgiften: 90 min 
Poäng: 15 p. 

Modul 7/Presentation och försäljning av affärsidén och affärsverksamhetsplanen

Uppgift

De tävlande förbereder en kortfattad presentation – med den metod de vill använda – för en målgrupp, som består av potentiella placerare och finansiärer. I presentationen presenterar de sig själva, sitt företag samt sin affärsverksamhetsplan i huvuddrag, och besvarar eventuella frågor från domarna med målet att erhålla finansiering för sin affärsverksamhet.  

Tid för uppgiften: 90 min (förberedelser) presentationer 2–5 min + domarnas frågor 
Poäng: 25 p. 

Uppgiftsbanken Uppgiftsbanken

Du får tillgång till förra årens uppgifterna i Skills uppgiftsbanken.

Grenens samarbetspartners

Evenemangets huvudsamarbetspartners