312 Turism / Final
Finalister
Tiina Koskinen
OSAO
Greta Pulli
OSAO
Bertta Kinnunen
Gradia
Marleena Tapanainen
Gradia
Jennamaria Järvinen
WinNova
Julius Pajunen
WinNova
Ksenia Andreeva
Koulutuskeskus Salpaus
Heini Närhi
Koulutuskeskus Salpaus
Marjette Kenk
Perho Liiketalousopisto
Aicha Olis
Perho Liiketalousopisto
Ella Brosseau
Lapin koulutuskeskus REDU
Mikko Keskitalo
Lapin koulutuskeskus REDU
Vanessa Havulahti
Luksia
Daranee Saeli
Luksia
Matias Dolin
Omnia
Kirke Mikk
Omnia
Tävlingsplats
Hagalund idrottspark, Metro Areena
Tidtabell
9.5. kl. 9-17
10.5. kl. 8-16.30
11.5. kl. 8-12
Material och utrustning
Den tävlande ska bestyrka sin identitet. Inga egna redskap eller anordningar får tas med eller användas i tävlingen.
I tävlingen används följande material och apparater, som finns på grenområdet under tävlingsdagarna:
- De tävlande får använda två bärbara datorer/par.
- Datorerna har operativsystem, internetuppkoppling och webbläsare samt Microsoft Office-programpaket.
- usb-minne
- anteckningsredskap
- printer
- Material och utrustning som behövs i receptionsservice på ett hotell.
- Material och utrustning som behövs för genomförande av turisttjänster.
Den tävlande ska ta med sig följande tillbehör och arbetsredskap till tävlingsplatsen:
- Den tävlande ska ta med sig arbetskläder godkända av sin egen läroanstalt.
Allmän beskrivning av tävlingsuppgiften och bedömningen som helhet
Tävlingsuppgifterna i den här grenen baserar sig på kravnivån berömliga i grundexamen inom turismbranschen. I uppgiften bedöms kunnande i kompetensområdena för reseexpert, receptionist och producent av turismservice. Tävlingen är en partävling.
Uppgifterna bygger på uppgifter i Mästare under tidigare år. Finaluppgiften kan ändras med 30 %.
I poängbedömningen används CIS-poängberäkningssystemet där maxpoängen i en gren är 100 poäng.
I tävlingsuppgifterna beaktas Mästare-tävlingens gemensamma teman: företagsamhet, hållbar utveckling, arbetshälsa och arbetssäkerhet.
Tävlingsprestationerna bedöms dagligen. Om en tävlande äventyrar säkerheten för sig själv eller andra, kan tävlingsprestationen avbrytas.
Tävlingsuppgifterna som helhet bedöms på skalan 0–100 p. Bedömningen baserar sig på kraven på yrkesskicklighet och bedömningskriterierna (B5) i examensgrunderna för grundexamen inom turismbranschen. Bedömningen av tävlingsuppgifterna är kvantitativ och kvalitativ.
Domare
- Huvuddomare Jarmo Kuosmanen, Gradia
- Leena Korpi, Sedu
- Anne Tyynelä, Tredu
- Riikka Laatikainen, Visit Espoo
- Christina Eriksson, Crowne Plaza Helsinki – Hesperia
- Jarkko Lilja, Sakky
- Päivi Airaksinen, Sakky
- Janina Leino, Kokouspoukama
- Pia Ruoho, Turun ammatti-instituutti
- Kaisu Eronen, Director of People & Culture, Primehotels
Uppgiftens moduler och bedömningskriterier
Preliminär moduluppbyggnad i finaluppgiften (ändringar kan komma):
Modul 1/Försäljning av resetjänster
Uppgift
Examensdelar för kunnandet i tävlingsuppgiften är Kundbetjäning inom turismbranschen och Försäljning av resetjänster.
Du arbetar i försäljningstjänsten Mästarna. Ni planerar ett resepaket för kunder. Beakta logi, måltider och program i paketet. Ni utarbetar ett skriftligt reseprogram och en offert.
Dessutom ska ni presentera programmet; presentationens längd max. 5 min. Försäljningspresentationen laddas ner och sparas för kundens behov.
I uppgiften får man inte dra nytta av färdiga dokumentunderlag eller egna dokument som man gjort på förhand. Övriga detaljer som hör ihop med tävlingsuppgiften preciseras på tävlingsdagen.
Tid för uppgiften: 4 h
Poäng: 30 p.
Modul 2/Genomförande av turisttjänster
Uppgift
Examensdelar för kunnandet i tävlingsuppgiften är Kundbetjäning inom turismbranschen och Genomförande av turisttjänster.
Ni planerar en aktivitet för kunder. För aktiviteten ska också en skriftlig säkerhetsplan uppgöras och inlämnas till domarna för bedömning. Ni ska handleda den funktionella delen som hör ihop med tillfället.
I uppgiften får man inte dra nytta av färdiga dokumentunderlag eller egna dokument som man gjort på förhand.
Övriga detaljer som hör ihop med tävlingsuppgiften preciseras på tävlingsdagen.
Tid för uppgiften: 4 h
Poäng: 30 p.
Modul 3/Receptionsservice på ett hotell
Uppgift
Examensdelar för kunnandet i tävlingsuppgiften är Kundbetjäning inom turismbranschen och Receptionsservice på ett hotell.
Tävlingsparets uppgift är att fungera som receptionister.
Ni ska utföra arbetsuppgifter för en receptionist samt betjäna kunder.
Tid för uppgiften: 4 h
Poäng: 30 p.
Modul 4/Kundbetjäning inom turismbranschen
Uppgift
Examensdelar för kunnandet i tävlingsuppgiften är Kundbetjäning inom turismbranschen, Receptionsservice på ett hotell och Genomförande av turisttjänster.
Ni besvarar frågor om turismbranschen på grenområdet.
Övriga detaljer som hör ihop med tävlingsuppgiften och eventuella andra dokument som ska utarbetas i tävlingsuppgiften preciseras på tävlingsdagen.
Tid för uppgiften: 2 h
Poäng: 10 p.
Uppgiftsbanken
Du får tillgång till förra årens uppgifterna i Skills uppgiftsbanken.