Uppgifterna i den här grenen grundar sig på grundexamen i informations- och kommunikationsteknik. Examensbenämningarna är IT-stödperson och datanätsinstallatör.
Arbetsuppgifterna kan vara till exempel datakommunikations kablage, installationer av datakommunikation, datorer och informationssystem, ibruktagnings- och underhållsarbeten samt kundbetjäning kopplat till service- och installationsarbete och Service Desk.
I arbetet testas de tävlandes färdigheter i installation av apparatur och mjukvara samt i underhåll, installation och underhåll av informationssystem, byggande och underhåll av datakommunikationsnät samt problemlösningsfärdigheter. Bedömningen av tävlingsuppgifterna baseras på funktionalitet och uppgjord dokumentering.
De tävlande förutsätts ha goda muntliga och skriftliga kunskaper i engelska samt en smidig kundbetjäningskompetens i stöduppgifter inom den egna branschen. Programvaran och källmaterialet som används i tävlingen är i regel på engelska. Tävlingsuppgifterna är på finska. Om det i finalen finns tävlanden som har svenska som modersmål, får de uppgifterna på svenska.
Tävlingen är en individuell tävling.
Krav på kunnande
installera, montera ihop, uppdatera och serva datorer
installera, konfigurera och underhålla datorns operativsystem
installera, konfigurera och underhålla datorns programvara
planera kravenliga lokalnät (fysisk planering, distribution av nätadresser)
dra kablar och koppla det lokala nätverket enligt standarder (optisk fiber, koppar och trådlöst)
installera, konfigurera och underhålla arbetsstationer inom det lokala nätverket
installera, konfigurera och underhålla aktiv nätverksutrustning inom lokala nät
installera, konfigurera och underhålla servrar med definierade grunduppgifter och separata uppgifter
fungerar som administratör av nätet
ta i bruk och konfigurera molntjänster och -system
ta i bruk och konfigurera mobila enheter
utforma och upprätthålla den dokumentation som krävs
beakta branschens allmänna säkerhetsbestämmelser och beakta arbetssäkerheten
ansvara för och upprätthålla dataskyddet
följa bestämmelserna om elsäkerhet
söka, sammanställa och dra nytta av information inom olika arbetsuppgifter
på ett mångsidigt sätt dra nytta av problemlösningsförmåga i olika situationer
fungera på ett samarbetsvilligt och konstruktivt sätt i kundbetjäningssituationer.